Oppe under taget i det inderste København har et digitalt markedsføringsbureau til huse, som har udset sig restaurationsbranchen som kunde. Men hvordan er man markedsføringspartner for en branche, som er vant til at gøre alting selv og hvor indtægtsmarginen er smal? DRC satte CEO i Flip The Table, Mads Sommer Ankerlund, i stævne for at høre mere.
At det digitale bureau Flip The Table, ikke alene har dybe rødder i restaurationsbranchen, men også elsker den, er man ikke sekund i tvivl om efter at have siddet foran Mads i en times tid. Han har selv en lang fortid i branchen, hvor han, med egne ord, har udfyldt et hav positioner, der i blandt som restaurantchef i store koncerner.
”Branchen er en fantastisk farverig branche bestående af meget stolte mennesker, der er meget dygtige til at skabe gode oplevelser for gæster. Men de er knap så gode til at fortælle om det.”
Branchen er med andre ord en smule gammeldags på den måde, at de tror at gæster stadig er sådan nogle der kommer slentrende ned ad gaden og ser en restaurant, de synes ser spændende ud, fortæller Mads og uddyber:
”Det bærer præg af at 70-75 % af branchen er af den gamle skole, som ikke er indfødt i det digitale. Det kræver noget andet i dag fordi larmen er blevet så stor at man drukner i den. Et godt eksempel er, at den anmeldelse man får i Politiken, ikke automatisk giver 3 måneder med fulde huse som den gjorde før i tiden.”
Til forskel fra andre brancher, er restaurationsbranchen en branche, der er præget af konjunktursvingninger. Det gør, at det kan være svært at planlægge langt ud i fremtiden, hvilket gør det svært at være proaktiv i sin markedsføring, selv om det er dybt nødvendigt at være aktiv i et miljø, hvor der er meget ”larm.”
”Det er jo en branche, hvor man er vant til at skulle arbejde hårdt for pengene og derfor helst skal kunne se resultatet af sin investering på den meget korte bane. Og der kan det være svært at se værdien i et længerevarende markedsføringsforløb”, forklarer Mads.
Løsningen på det er, ifølge Mads, at skræddersy forløbet til den enkelte virksomhed og i øvrigt være 100 % transparent om udviklingen og processen undervejs. ”Vi fokuserer på at skabe værdi for vores kunder. Næsten alt hvad vi gør, er specifikt designet til at øge flowet af nye kunder, tilbagevendende kunder og det gennemsnitlige forbrug.”
”Vi laver ikke en pakke, vi tror passer alle. Det er vi slet ikke interesserede i. Vi lytter til den enkelte virksomheds behov og så skræddersyr vi forløbet til dem. Der kommer vores indgående branchekendskab os til gode. Vi er jo hos kunderne gennem både de gode og de dårlige tider, for vi ved at det går op og ned. Sådan er det i branchen, og vi tror på længerevarende samarbejder, da vi ved, det giver de bedste resultater.”
Flip The Tables kernemålgrupper er restauratører med 1-5 restauranter som er i vækst eller ønsker at være i en vækstfase. Hvor de ligger henne i landet er mindre vigtigt. ”Det er blevet forholdsvist nemt at åbne en restaurant, og der er mange der kommer til ”ude fra”, da uddannelsessystemet omkring branchen er gammeldags. Det vi ser er, at dem der også har styr på businessdelen, er dem der vinder det her game. Og vi kan hjælpe dem med at omsætte de tomme borde.