NY VEJLEDNING TIL AT SIKRE EN GRØN OG ETISK MARKEDSFØRING
Bæredygtighed // BranchenVil du og din virksomhed markedsføre jer med grønne udsagn om klima, miljø og bæredygtighed? Forbrugerombudsmandens nye anbefalinger til miljømarkedsføring giver et overblik over, hvad virksomheder skal være opmærksomme på for at undgå greenwashing. Anbefalingerne fungerer som en fortolkning af markedsføringslovens §§ 5, 6 og 13 og præciserer kravene til dokumentation for miljømæssige udsagn.
De nye anbefalinger supplerer Forbrugerombudsmandens eksisterende vejledning om brug af miljømæssige og etiske påstande. Hvor anbefalingerne især fokuserer på grøn markedsføring og dokumentationskrav, dækker vejledningen bredere emner, inklusive specifikke regler for etiske påstande, som beskrevet i vejledningens kapitel 8. Vejledningen gælder sideløbende med anbefalingerne og kan konsulteres for en mere detaljeret gennemgang af lovens krav til både miljø- og etikmæssige udsagn. Du finder både vejledningen fra 2014 og den nye på DRCs hjemmeside om grøn kommunikation: ESG-grøn-kommunikation
DRC er i gang med at lave et mærkekatalog, hvor du kommer til at få anbefalinger til de certificeringer og mærker der er relevante og troværdige at bruge i vores branche. Kataloget står klar i start 2025.
Har du spørgsmål vedrørende grøn markedsføring eller andre områder indenfor klima, miljø og bæredygtighed, er du meget velkommen til at kontakte vores klima- og fødevarepolitiske chef:
JAKOB ZEUTHEN
T. 71 92 17 47
jaz@thehost.dk
Læs mere på forbrugerombudsmandens hjemmeside: